الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل یکی از پربحث‌ترین موضوعات در دنیای متخصصان سئو است. خیلی از مدیران سئو اعتقاد دارند که آنالیزوهای سئو باید به الگوریتم های گوگل مسلط باشند. برخی از متخصصین مشاوره سئو هم از الگوریتم های گوگل برای بهبود و بهینه سازی فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از نقاط جهان، در شرح صلاحیت‌های شغلی متخصصین سئو به تسلط بر الگوریتم های گوگل تأکید شده است.

گفته می‌شود با درک الگوریتم های گوگل و رفتار آن‌ها می‌توان مبدل به بهترین مشاور سئو مبدل شد. پس اگر موضوع نحوه کار گوگل برای شما جالب است است و یا نیاز به مرجعی جامع درباره تمام وجوه و جنبه‌های الگوریتم های گوگل دارید، این صفحه را در مرورگر خود بوکمارک کنید. من قصد دارم تا این صفحه را به تدریج مبدل به کامل‌ترین مرجع در مورد الگوریتم های گوگل کنم. من سعید حسن آبادی هستم، متخصص مشاوره سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای آنلاین.

لیست الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل الگویی‌های هستند که برای ماشین تعریف شده و با کمک آن‌ها ربات می‌تواند درک بهتری از محتوا، کیفیت آن و علایق کاربران کسب کند. گفتیم که نخستین الگوریتم های گوگل بر اساس لینک‌هایی بود کاربران به یک وب سایت می‌دادند. با این حال به دلیل اهمیت سئو سایت در تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ، خیلی از مارکترها سعی در منیپولیت کردن ماشین و الگوریتم های گوگل داشتند.

به همین دلیل مهندسان و متخصصین در گوگل، به طور دائم سعی در مقابله با این روش‌های سئو کلاه سیاه داشته و دارند. هدف اصلی این الگوریتم‌ها حذف نتایج حاصل از فعالیت‌های کلاه سیاه، مجازات آن‌ها و ارائه بهترین نتایج به کاربران است.

الگوریتم های جستجوی گوگل

بررسی تمام انواع الگوریتم های جالب رتبه بندی گوگل

الگوریتم های گوگل را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم بندی کرد. الگوریتم‌های ضد اسپم، الگوریتم های دیپ لرنینگ و نظارت بر رفتار کاربران و الگوریتم های بهینه سازی بر اساس لوکیشن و زمان. مهمترین الگوریتم های ضد اسپم گوگل شامل:

  • الگوریتم پاندا Panda
  • الگوریتم پنگوئن Penguin
  • الگوریتم گورخر یا زبرا Zebra
  • الگوریتم فرد Fred

البته الگوریتم‌های دزد دریایی، الگوریتم تازگی محتوا یا فرشنس (مشهور به کافئین) و حتی E.A.T. (الگوریتم مدیک یا طبی) هم ناظر بر کیفیت محتوا یا قابل اعتماد بودن آن هستند.

در کنار این‌ها الگوریتم‌های خاصی در حال تلاش برای هرچه بیشتر بهینه کردن نتایج بر اساس USER INTENT و تجربه کاربری انسان هستند. مثلا سایت دیجیکالا به دلیل این الگوریتم‌ها همیشه رتبه بالایی را در صفحه نتایج کسب می‌کنند. در حقیقت دلیلی که بر کیفیت و جذابیت محتوایی سایت تأکید می‌شود، همین موضوع است.

اگر الگوریتم های گوگل متوجه شوند که کاربران در سایت شما مدت زمان زیادی را می‌گذرانند و روی لینک‌های زیادی کلیک می‌کنند حدس خواهند زد که حتما سایت محتوای جالبی دارد. همچنین اگر شما بارها و بارها به یک وب سایت سر بزنید، همین استنتاج از رفتار شما در ماشین منتج خواهد شد. (اگر یادتان باشد در مقاله سئو محتوا راجع به این موضوع صحبت کردیم)

  • الگوریتم مرغ مگس خوار یا هاینینگ برد Hummingbird
  • الگوریتم رنک برین Rank Brain
  • الگوریتم برت BERT

به روز رسانی های الگوریتم هسته گوگل

بهینه سازی نتایج محلی در رتبه بندی گوگل

در ادامه باید به الگوریتم های گوگل بر اساس نتایج محلی اشاره کنیم. مهم‌ترین این الگوریتم های گوگل شامل این موارد هستند.

  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم موش کور

در اینجا باید به نکته‌ی مهمی اشاره کرد. در واقع تمامی الگوریتم های گوگل رسمی و تأیید شده نیستند. در واقع خیلی از الگوریتم‌ها نیز محرمانه بوده و کسی از آن‌ها اطلاع ندارند. گفته می‌شود گوگل هر روزه سه آپدیت جدید به الگوریتم خود اضافه می‌کند. در این لینک می‌توانید آخرین آپدیت‌های الگوریتم گوگل کشف شده را در سایت MOZ ملاحظه کنید.

اگر بخواهیم در انتها به برخی از مشهورترین الگوریتم‌های گوگل اشاره کنیم، باید این موارد را ذکر کنیم:

  • الگوریتم موبایل گدون و موبایل فرست ایندکس
  • الگوریتم Payday Loan
  • الگوریتم برت
  • الگوریتم رقص گوگل
  • سندباکس گوگل

الگوریتم های گوگل برای بهبود نتایج محلی

یکی از معیارهای جدید که گوگل برای بهبود نتایج خود در نظر گرفت، ایجاد الگوریتم هایی برای بهبود و مرتبط کردن نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران بود. البته تمام این الگوریتم های گوگل به شکل رسمی اعلام نشده‌اند. با این حال دو الگوریتم موش کور و کبوتر از بقیه مشهورتر هستند.

باغ وحش الگوریتم های سرچ گوگل

اگر الگوریتم های گوگل را در گوگل جستجو کنید، عبارت باغ وحش گوگل را به کرات خواهید دید. دلیل این نامگذاری، استایل متفاوت و خاص گوگل در نامگذاری محصولات تکنولوژیک خود دارد. مثلا اگر به سیستم عامل‌های اندروید گوگل هم دقت کنید، این نحوه نامگذاری مشابه را ملاحظه کنید. البته به نظر من این دسته بندی و نامگذاری مفید نیست.

من معمولا برای توضیح الگوریتم های گوگل به کارآموزان و افرادی که برای آن‌ها دوره‌های آموزش سئو برگزار میکنم، آن‌ها را به دسته‌های الگوریتمهای سیاه سفید ضد اسپم (پنگوئن، پاندا و گورخر) ماشین لرنینگ و USER INTENT (رنک برین، مرغ مگس خوار یا برت) و دیگر دسته‌های این چنینی تقسیم کرد.

تأثیر پنالتی گوگل

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندای گوگل یکی از الگوریتم های گوگل بود که باعث موج برگی از ریزش در رتبه‌های برتر گوگل شد.کار اصلی این الگوریتم، بررسی کیفیت و کپی نبودن محتوا است. دلیل شکل گرفتن این الگوریتم‌ها، ایجاد برخی وبسایت‌ها موسوم با مزرعه محتوا یا Content Farm بود که با انتشار فله‌ای محتواهای بی‌کیفیت و لینک به سایر نقاط، سعی در فریب الگوریتم های گوگل داشتند.

به واقع الگوریتم پاندا را باید یکی از الگوریتمهای اصلی گوگل به شمار آورد. بنابراین حتما نکات سئو محتوا در محتواهای منتشره روی وب سایت و بک لینک‌ها را رعایت کنید. مهمترین مواردی که الگوریتم پاندا آن را جریمه می‌کند شامل این موارد هستند:

  • محتوای ناچیز به همراه لینک
  • محتوای کپی، تکراری یا Duplicate
  • محتوای بی کیفیت و بدون رعایت علایم نگارشی یا غلط‌های گرامری زیاد
  • تبلیغات پرشمار در صفحه

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست

الگوریتم پنگوئن یکی از قدیمی‌ترین الگوریتم های گوگل است که برای بهبود عملکرد الگوریتم Page Rank توسعه داده شد. کار این الگوریتم، مجازات و مقابله با دو تا از قدیمی‌ترین تکنیکهای سئو کله سیاه است. این تکنیک‌ها شامل

  • کلاکینگ یا هم رنگ کردن نوشته با متن
  • کیبورد استافینگ یا چگالی بیش از حد کلمه کلیدی در متن
  • ایجاد لینک های اسپم و پرشمار (مشابه با کاری که مانی ربات انجام می‌دهد)

هستند. نکته جالب این الگوریتم، عملکرد آن به صورت Real Time است. یعنی در صورت کرال و مشاهده امتیازات منفی در سایت، لندینگ شما بلافاصله پنالتی خواهد شد.

الگوریتم گورخر zebra

الگوریتم گورخر یکی از الگوریتم های گوگل است که با هدف محو نتایج فروشگاه‌های بی‌کیفیت از نتایج ایجاد شده است. معیارهای الگوریتم گورخر برای جرمه شامل محتوای کم در صفحه محصول، تجربه کاربری خوب (که توسط ربات گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد) و استفاده از میکرودیتاها یا نشانه‌گذاری اسکیما است.

بررسی الگوریتم سرچ گوگل

جدیدترین تغییرات الگوریتم گوگل برای سئو

الگوریتم های گوگل همیشه در حال بهبود عملکرد خود و تحلیل بیشتر و بهتر محتوای وب هستند. اگر می‌خواهید نگران مجازات‌های آن‌ها نباشید، به شما توصیه می‌کنم تا از روشهای کلاه سفید برای بهبود سایت خود استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که سئو کلاه سیاه تنها در کوتاه مدت جواب خواهد داد. پس بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید.

آیا سوالی درباره الگوریتم های گوگل که در این مقاله معرفی شده دارید؟ هر گونه سوال و یا درخواست برای انتشار محتوای کامل‌تر را در قسمت کامنت‌ها برای من بنویسید. مطمئن باشید در اسرع وقت به آن پاسخ داده خواهد شد.

گوگل از طریق کدام الگوریتم محتوا را به چالش میکشد

در واقع الگوریتم‌های گوگل به صورت ترکیبی عمل می‌کنند و چندین الگوریتم مختلف ممکن است کیفیت محتوا را مورد بررسی قرار دهند. با این حال الگوریتم‌های اصلی کیفیت محتوا شامل پاندا، دزد دریایی و پنگوئن است. همچنین نباید اثر فرشنس، رنک برین و مرغ مگس خوار را در این موضوع از یاد برد.

الگوریتم اصلی موتور جستجو چیست

در واقع، اصلی‌ترین الگوریتم گوگل، الگوریتم پیچ رنک بود که اساس کار گوگل را تشکیل داده است.

آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟

بستگی دارد! اگر اصول سئو کلاه سفید را رعایت کنید و بر اساس اصول به پیش رفته باشید، نیاز نیست تا نگران چیز خاصی باشد.

۱۱ دیدگاه

    • سلا. الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگله که با مانیتور کردن رفتار کاربران، سعی در بهتر کردن انطباق SERP با USER INTENT داره. حتما روزهای آینده محتوای این لندینگ رو آپدیت می‌کنم.

  • این الگوریتمهای نتایج محلی چقدر تو ایران مهمند؟ کبوتر که هیچی ولی من موش کور و ونیز رو بار اول بود میشنیدم.

    • این وضعیت به خاطر الگوریتمی است که به نام گوگل دنس مشهور است. به زودی مطالب مقاله با اضافه شدن سرفصل گوگل دنس آپدیت خواهد شد.

  • سلام. من وبسایتی رو دارم درست می کنم، ولی هر کاری که می‌کنم بالا نمیاد تو سرچ کنسول. چیکار باید در موردش انجام بدم تا درست شه؟

    • اگر به تازگی و مدت کمی است در حال کار بر روی سایت هستید، امکان دارد سایت از الگوریتم سند باکس متأثر شده باشد. به کار خود ادامه دهید، صفحات زامبی را حذف کنید و آن را با لندینگ‌های باارزش جایگزین کنید. به زودی نتایج مثبتی خواهید دید.
      در آپدیت بعدی مقاله حتما در مورد الگوریتم سند باکس هم مطالبی اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با ما تماس بگیرید ۰۹۳۷۵۹۵۹۹۴۳